Sunday, January 11, 2009

kisah tentang seorang pejalan kaki

Cerita ini bukan cerita betul tetapi seakan-akan betul, hehehehhe lawak jer la..

kisah pejalan kaki di kampung kuala kangkong....sebenarnya kejadian ini berlaku kira-kira 2 bulan yang lalu, pada masa itu, aku dengan zaidi and kawan-kawan yang lain sedang keluar makan..kami pergi makan kat kedai ramli nasi kandar...sebab kat situ saja ada kedai nasi kandar yang buka sampai pukul 3 pagi, kat tempat lain memang tutup dah...hehehehehhe..

malam tue, kami sebenarnya tidak merancang pun nak keluar makan, tapi disebabkan malam tue, mak cik saya tak sempat nak siapkan makan malam. jadi kami pun rancang kuar makan le..

perjalanan nak ke kedai makan ramli tue, dekat je. lebih kurang 3KM dari rumah saya. tapi tau-tau lah kan, macam mana keadaan kat kampung. gelap, takde lampu jalan dan semua rumah dah sunyi sepi...orang kat kampung selalu tidor awal...mereka tidor awal sebab nak bangun solat subuh..

tapi dek kerana lapar sangat malam tue, kena la kuar cari kedai makan juga. dalam pukul 12 malam kami pun pergi la ke kedai ramli nie. mula-mula dah dekat nak sampai kat simpang empat maut tue..ala, simpang empat yang selalu jer berlaku accident tue..yang mengorbankan ramai orang tue.. setiap tahun pasti ada yang meninggal akibat kemalangan..namun bukan boleh kita dugakan..bila nak kemalangan dan bagaimana kemalangan tue bakal berlaku..hehehhehe

tapi kami buat macam biasa jer..bila sampai kat simpang tue..mak cik dah pesan. sebelum lalu simpang tue, make sure semua baca bismillah,,ayat kursi ...ingat allah..sebab kita nie manusia yang lemah..pastue, nak dijadikan cerita..kami p kedai makan tue 4 orang je. naik kereta kenari hijau..heheheh..

masa lalu kat simpang empat maut tue..ingatkan semua dah baca la, bismillah dan ayat kursi...tapi dah lapar sangat terlupa lak nak baca ayat kursi...hati-hati..ingatkan pemandu jer yang lupa baca..tapi semua yang kat dalam kereta tue pun sama juga..tak baca apa-apa..

bak kata orang tua2..kalau nak buat apa2 pun, kenalah baca bismillah..lepas saja simpang empat maut tue..kami tak rasa apa2 pun..

semua ok saja...tapi bila 500 meter selepas simpang empat maut tue..kami nampak kelibat orang jantan berjalan kaki..dari jauh dah nampak lelaki itu berjalan..orang tue sangat2 tua..
nampak macam kesian pulak..berjalan dalam gelap..jadi, kami pun berhenti nak bagi dia tumpang la...

pastue.,orang tue tu, tanpa cakap banyak pun naik jer kereta dengan kami...kami tanya dia nak p mana? dia cakap nak p makan..pelik juga orang tue ni kan..malam2 nak kuar p makan kat mana? kami pun ajak pak cik tue tu join makan kat kedai ramli tue..

setiba kami di kedai ramli....semua orang dalam kereta dah kuar..pastue kami dok tunggu pakcik tue tu kuar..pelik la, naper tak kuar2 nie..pastue, kami p check kat dalam kereta takde la pulak..

masa tue kami dah gabrah semacam jer..tapi buat2 cover la..nanti bila semua takut..takkan nak tidor kat kedai ramli pulak...hehehhehehe..

jadi semua pun terus masuk kat kedai ramli duduk..tiba2 kami nampak macam pak cik tue tu la..kat meja sebelah dah pesan air dan nasi...dah makan pun...sentap sangat..kami rasa macam dia nak kenakan kami lak..dok tunggu dia kuar kereta..tiba2 dia dah makan nasi dah...hati2 sangat...

kami pun tak tunggu lagi dah..terus makan...pesan air dan nasi kandar...lepas puas makan..kami lupa pulak..kat orang tue tue..

ingat lepas makan nak ajak dia balik sekali..tapi tak nampak la pulak kelibat orang tue tue...tak pe la..saya cakap kat azlan..pak arab dan zadi setuju saja..tok sah la dok tunggu orang tue nie..dia tadi tumpang kita tak ucap terima kasih pun..tapi dah sampai terus turun tanpa sebarang ucapan terima kasih...,hehehehehe..

jadi kami pun tak nampak juga orang tue tu..dah kat kedai..tak tau la dia p mana..niat nak ajak dia balik sekali dengan kami...kami pun terus la balik tanpa menunggu dia..

dalam perjalanan nak sampai kat rumah...hati2 dan the very hati2..kami nampak dia dok jalan balik..iku t jalan yang sama..pelik la..cepat sangat dia berjalan...dah sampai kat tempat kami pick dia tadi...tapi on the other side la...sebab mai ikut jalan sebelah kiri..balik ikut lah kanan..hehhehe..

oleh kerana kesian kat pak cik nie..kami sekali lagi bagi dia tumpang...macam biasa, dia tak cakap banyak..muka pun dah pelik semacam jer..mula2 naik kat tempat tadi muka ok..tapi balik nie muka dia nampak pelik sangat..macam mana nak gamabrkan...tau dak..cerita seram IT..ala yang badut hantu tue..pembunuh orang tue, lebih kurang macam tue la..muka dia..masam lain macam jer..

tapi tak pe la..kami buat2 tak tau jer..azlan pun tanya dia..pakcik nak turun kat mana? dia cakap nak turun kat simpang empat..tepi tue...tapi kat situ takde rumah la pakcik...dengan nada yang marah..dia cakap "HAMPA NIE BOHONG LA..TUE DIA RUMAH AKU."setiba kat simpang tue..memang betul ada rumah..tapi, seingat -ingat aku la...kat situ tak pernah ada rumah sebelum nie...

pelik la..pasai pa lak malam nie , wujud rumah yang kami sendiri pun tak pernah tengok sebelum nie...tak pa la..dah dia nak turun kat situ, kami turunkan dia kat situ la..rumah dia hebat, ada macam2..pintu pagar dibuat daripada batu2 yang kat air terjun..ala macam kat rumah tepi simpang kola tue..ada gate dia cantik sangat..dia buat dengan batu-batu dari air terjun tue..tak pa la..abaikan pasai gates tue..

berbalik pada cerita nie..pak cik tue..ajak la kami masuk rumah dia...tapi kami menolak la..dah makan kat kedai kenyang dah..heheheheheh..tapi dia cakap macam nie..hampa nie..selalu sangat biar hati orang kecewa...hehehheh..jadi mau dengan tak mau..terpaksa la masuk juga...nak menjaga hati la katakan..heheheh..

terus berhenti kereta masuk kat rumah pak cik tue..pak cik tue offer kat kami suruh tidor kat rumah dia...saya cakap...rumah kami dekat jer..tapi dah nak jaga hati pakcik...pak arab cakap macam nie..ala, kita pura2 tidor jap...lepas subuh kita terus balik la...

jadi kami pun tidor la....best la..rumah besar, ada katil and tilam yang empuk....kami tidor empat orang kat atas satu katil...best la..tak pernah rasa macam nie sebelum nie..kat rumah tidor atas tilam biasa saja..dok sedap2 tidor..

kami dengar orang panggil nama kami..sazali, kembar , lann..hampa buat apa kat atas pokok tue???kami yang mula nya dok kat atas katil and tilam yang empuk tue...suddenly tersentap...sangat, bila sedar dok atas pokok kelima(paku lima) yang betoi2 dok kat tepi simpang tue...

masa tue ingat dah nak subuh..hati hati hati hati...hati2..dah cerah and terang benderang ..bak kata kawan saya..suluh terang tok sah dok suluh lagi dah...heheheeh..

mak cik saya cakap..woi hampa , pasai pa tak balik rumah semalam..pastue dok atas pokok nak jadi monyet ka? hahahahahha..pak arab yang ajak kami tidor kat atas nie...dia cakap nak ambil angin jer..hehhehehehe..sebenarnya aku cakap macam tue sebab nak cover la...yang sebenarnya kami kena tipu dengan hantu pak cik tue tue..

tapi memang pun pak arab punya angkara..dia la yang nak sangat masuk dalam rumah pak cik tue...hehehehhehe..biar la, nasi dah jadi bubur la..hehehehtapi ni bukan nasi yang jadi bubur...tapi nasi dah jadi kerak..hahahahah

lepas kejadian malam tue..kami terus tak kuar makan malam dah...tapi cerita tue kami tak cerita kat orang punn...

kami nak orang lain pun merasa tidor atas pokok juga...heheheheh..sorry tak nak expose cerita nie kat orang kangkong..nanti depa semua takut pulak nak kuar p mana2 malam2 buta..hahahahah..

semua tu cerita bohong jer..takde kaitan dengan sapa2 pun...hehehhehe..

bye2..kalau nak baca lagi cerita hantu...email kat saya..hehehhehe

3 comments:

  1. nak tau dak,,org cakap klu selalu mereka cerita hantu ni kan, nnti jadi betoi kat tuan punya diri yg mengarang this story...hik2,,be careful yer..

    ReplyDelete
  2. ht2 na
    dok mengarang cite antu..
    cite x dok..ang p cite...
    nt kn sendiri baru tau....
    Overrr sgt cite tuuu

    ReplyDelete
  3. helmikangkong.blogspot.comJanuary 23, 2009 at 7:10 AM

    yer la...kena la over..hehehhehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails