Monday, June 22, 2009

TahuKah Kamu?

Tahukah Kamu....bunga raya adalah bunga kebangsaan malaysia? yer..memang kamu tahu itu kan..tapi adakah kamu tahu bunga raya ini mempunya lebih daripada 100 spesis dan lebih daripada 108 warna. Mungkin fakta itu kamu tidak tahu....
Apa yang penting...yang kamu harus tahu tentang bunga raya ini adalah cerita disebalik tumbuhan unik ini...walaupun cantik dan mempunyai pelbagai warna...namun bunga raya juga boleh dijadikan racun dan boleh membunuh?....ikutilah kisah yang bakal saya rungkaikan ini..
Kejadian yang bakal saya ceritakan ini adalah berdasarkan kepada apa yang saya tahu dan saya lihat dengan mata saya sendiri...walaupun sukar untuk mempercayainya....namun inilah hakikat nya..dan anda semua sepatutnya tahu....

Di kawasan sekitar rumah saya dipenuhi dengan pokok bunga raya...saya dan bapa selalu tanam pokok bunga raya..sebab warna nya yang cantik, dan senang untuk hidup..jadi apabila bapa pulang dari rumah kawan nya, dia akan membawa balik pokok bunga raya yang pelbagai jenis dan warna...ada warna merah, purple, biru, kuning dan merah putih..ada jenis ros, ada jenis kecil dan ada jenis besar....



Disebabkan bapa selalu bawa pulang pokok bunga raya yang di ambil dari rumah kawan-kawan nya. kebanyakkan pokok yang dibawa pulang ke rumah adalah berbeza dan berlainan warna dan jenis....
Jadi, bapa dan saya selalu bekerjasama menanam pokok bunga raya ini...dek kerana terlalu sayangkan pokok ini, saya dan bapa membuat pagar di sekeliling pokok yang baru ditanam itu..namun, pagar hanya tinggal pagar....bak kata pepatah..harapkan pagar..pagar makan padi..tapi situasi nie berlainan..sebab kami tak harapkan pagar..kami memang tahu yang pagar tu tak akan bertahan lama..jadi kami buat keputusan untuk membiarkan saja pokok itu ...

Tapi malangnya, kami tersilap langkah..pokok itu di cakar dan di musnahkan oleh haiwan ternakan..kambing......tapi malangnya, kambing tu bukan kami punya..kambing tu jiran kami yang punya....kambing makan pokok yang baru mengeluarkan pucuk baru dan hijau..so, kami tak boleh nak cakap apa-apa lagi..sebab dah kena makan dek kambing...kami tak berputus asa..terus nak tanam lagi pokok buga raya..................................................namun, keesokkan nya selepas hari kambing itu makan pokok bunga raya kami...kambing itu mati...
nak tau sebab apa kambing itu mati? sebab dia makan pokok bunga raya kami? betulkah pokok bunga raya ini beracun? jawapan nya tidak..bukan sebab makan pokok bunga raya kami kambing itu mati....sebenarnya ..kambing itu makan rumput kat tepi sungai yang telah disembur racun...selepas itu baru kambing itu datang makan pokok bunga raya kami...
hehehhehhe..citer nie bohong je....



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails