Monday, April 26, 2010

Manusia dan haiwan


Kejutan dan kehairanan ditambah kebencian dan kebodohan.....semasa aku dan kawanku ingin membeli jagung manis di jalan yang berhampiran khalil, aku dan kawanku telah terlihat seekor binatang kucing kurap yang berjalan-jalan ditepi jalan....kasihan nasib kucing kurap itu, sudahlah keseorangan(kesebinatangan)....tidak berbulu...apalah nasib si kucing kurap itu aku tertanya-tanya? adakah ia akan selamat di situ? adakah ia akan dimakan oleh anjing yang jahat kat situ? aku tertanya-tanya...ish2, kesian jugak aku lihat kucing itu....berjalan ala-ala kucing(cat walk)...sambil menyendiang kat kami bertiga ....geli la, bila kucing tu mai dok sendiang kat kaki kami? tiba-tiba muncul pula persoalan yang seterusnya kat minda aku....adakah kerana aku kacak? adakah kerana kawanku kacak? so sebab tu dia mai menyendiang...aku dok rasa lagu tu la....tapi tak tau la, pasai pa dia nak menyendiang kat kami..sedangkan kat situ ada lagi orang hodoh dan kurang cerdik...kenapakah kat kami jugak dia nak datang serendiang...geli r, nak muntah rasanya...uwek..uwekk..uwek...


Tiba-tiba tidak semena-mena, aku terpandang di belakang si kucing kurap itu..aku sedar ada seekor binatang yang sangat garang???? adakah?? anjing, kambing, selembu, seladang, selanduk,sepanduk,selembing, sesendeuk, senduduk, ....apa2 lah, janji binatang itu tak kacau kami...yang aku kesian bila tengok si kucing ini, ia terpaksa berlari selamatkan diri daripada di kejar binantang kat belakang nya itu...ish2..kesian-kesian...


Mula-mula aku rasa macam nak tolong kejar binatang tu..tapi, dek kerana kucing itu kucing kurap...aku biarkanlah, biasa lah...mak selalu pesan, abang nanti jangan tau, dok ambil kucing kurap kat mana-mana, nanti ia berak kat rumah...sebab kucing kurap nie...memang tidak ada maruah, kat rumah orang yang menolongnya pun dia akan berak...apatah lagi orang yang tak pernah tolong dia...hehehehhe..


Bayangkan, kalau akau ambik kucing kurap itu, mesti ia akan bebankan aku...ish2, nasib baik aku teringat pesan mak aku..aku tak ambik kucing kurap tu...ehhehehehe..apa yang buat aku dah kawanku menjadi tak tahan perut nak ketawa bila kucing kurap yang bodoh tu....berlari melompat kat longkang sebab nak selamatkan dirinya...tiba2 lompatan yang dibuatnya itu tak sampai tahap maksima.....kebodohan dan kehodohan kucing itu...telah menjadi bahan gelak tawa aku dan rakan-rakanku kat blok aku...hehehehhe..


Malam tu, bilik aku dikunjungi oleh abang tabligh...abang tabligh tu memberi satu nasihat kat aku dah rakan-2, kita sesema manusia jangan suka menfitnah, mentertawakan orang, memburukkan orang, menceritakan keburukkan orang, dah seangkatan dengannya, ketahuilah...sesungguhnya azab allah itu pedih dan kamu tidak akan tahan dengan azab allah....bayangkan, panas dunia ini hanya 1/10 daripada panas api neraka....kalaulah manusia tahu betapa pedihnya siksaan dan azab allah, pastinya mereka akan menyesal dengan segala dosa yang mereka telah lakukan...


Semasa abang itu memberi nasihat, tiba-tiba aku terkenang kisah ayng diceritakan kepada aku oleh cikgu aku yang bernama zulkifli....Manusia dan Haiwan ....nanti aku cerita lain..ok..

6 comments:

  1. http://aku-wujud.blogspot.com/2010/04/drama-picisan.html

    ReplyDelete
  2. menarik sangat cerita!!!!hahaaa

    ReplyDelete
  3. coursemate/lembu jugak la sbb kawan dgn ampaApril 29, 2010 at 6:13 PM

    oiii....pasal atira jalan kaki dia kengkang? cam monyet ,hikhikhik...xhabis2 depa nie...hari tu ang kata setel dah...la depa start balik...paling best ada xcoursemate ms first degree dgn atira lembu btau aku yg dia ni mmg berpotensi utk memushi org sekiranya org xikut cakap dia...mengapakah?apakah?lembukah?babikah?

    ReplyDelete
  4. apakah ini semua? perlukah anda sebutkan namanya? siapakah dia? jangan silap...we never had coursemate like that...ok.

    ReplyDelete
  5. nanie:
    meletop ampa...kahkahkah..

    ReplyDelete
  6. blog aku nie..hanya utk kawan aku yang bergelar manusia jer...kalau binatang..tak bleh baca...haram...sebb binatang bodo...hahahahahha...contoh haiwan bodo...mcm tu la...ala...yg geetooooo...getooo...hehehhehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails