Tuesday, July 19, 2011

Zakat Dan Rukun Islam..

Semalam, aku pergi teman nenek aku terima check zakat dari pejabat zakat negeri kedah. Lepas nie, aku kena bayar zakat utk tunaikan tangungjawab akau sebagai umat islam..nak bagi rezeki yang aku terima nie diberkati dan bersih..aku tak nak la makan benda2 yg haram..bak kata Dato penceramah kemarin, kita yg dok buat bendang nie..bila mai bayar zakat..kena bayar zakat jangan dok tangguh2, nanti mati orang pejabat zakat tak kejar..tapi tuhan akan kejar...

berbalik kepada cerita zakat nie, aku pergi sana tgk ramai org kat sana...ada 9 masjid mai terima zakat...semuanya orang yang layak terima zakat..

kata-kata ustaz tue yg aku tak leh lupa..nie " tuan-tuan dan puan-puan yang terima zakat nie, lepas nie jangan lupa nak bayar zakat fitrah pulak...zakat fitrah tue utk badan kita...setahun kita sedut udara yang Allah berikan kat kita...tp bila nak kena bayar zakat rm 7 setahun pun tak mampu...jangan buat lagu tue.."memang aku terasa jugak la ayat dato nie...

Apa2 pun, yang penting kita semua umat islam yg bekerja wajib bayar zakat..tak kira la kita nie baru keja ke, dah lama keja...benda wajib kita kena laksanakan..insyaallah..Yg baik itu dari Allah, yang tak baik tue dari kelemahan diriku ini..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails