Wednesday, August 24, 2011

Pengertian Ramadhan...Kelebihan yang tiada pada bulan yg lain...

Hurmm..bila dengar saja pengumuman tarikh 1 ramadhan jatuh pada hari isnin bersamaan 1 ogos..aku terfikir banyak benda..antaranya..puasa, terawih, sahur, berbuka dan lain-lain lagi...Tapi aku tidak sedar, Ramadhan yang datang sepantas kilat...sekejap saja dh masuk hari ke 25 ramadhan..memang pantas masa berlalu. Tanpa aku sedari, Ramadhan bakal meninggalkan aku ..bila difikir dan difikir..baru aku sedar, sepanjang awal ramadhan hingga kini, aku dh tertinggal terawih tiga kali...so, aku kena ambil masa yang masih ada lagi nie untuk membanyakkan lagi amal ibadat..ustaz aku pernah ckp, bulan puasa nie..setiap amalan baik yg kita lakukan akan mendapat pahala 3 kali ganda..insyaallah. Jadi, sementara masih ada beberapa hari lagi dalam bulan ramadhan ini, marilah sama2 kita meningkatkan amal ibadat kita..

Kepada yg belom lagi berterawih tue, sila2 la luangkan masa anda pergi solat terawih..ada berapa hari je la nak terawih..tahun depan, kita tak sure masih berpeluang lagi ke tidak untuk berterawih..sebut pasal terawih nie, aku pelik la..ada jugak manusia yg ckp...dia tak biasa berterawih...tp dia berpuasa..Pelik kan..org yang berpuasa, selalunya akan melakukan solat terawih di malam hari..kenapa pulak, ada manusia yg ckp.."abg tak biasa la terawih"..then, aku menjadi hairan..nak buat mcm mana, maybe hidup dia dari kecil lagi kot dia tak didedahkan dengan solat terawih..that why ..dia tak biasa terawih....

hurm..di penghujung 10 hari terakhir dalam bulan ramadhan, Allah menjanjikan kepada semua manusia yg beragama islam iaitu lailatul qadar..Malam al-qadar, satu malam yg bersamaan dengan 1000 bulan...Kalau kita berpeluang untuk mendapat malam al-qadar ini, maka...gembiralah kita...bayangkan, amalan kita yg dilakukan pada malam itu...diberi ganjaran seperti 1000 bulan...betapa maha pemurahnya Allah..tp, ada lagi segelintir manusia yg sekarang nie..tak nak rebut peluang nie..kenapa ek??


Jadi kita sama2 lah meluangkan masa ...mencari malam al-qadar...kalau kita mengantuk sangat untuk bangun melakukan solat tahajjud..kita just buat dua rakaat sudah ler..tadi, kat radio..aku ada dengar satu petikan ceramah.." barang siapa yg bangun untuk bersolat tahajjud dan ketika itu dia sedang mengantuk dan dia melawan perasaan mengantuk itu...maka, tempat tidonya akan berdoa kepada Allah supaya org yg bangun tadi akan mendapatkan tempat tido yg lebih selesa selepas mati..para malaikat juga akan berdoa kepada allah supaya mengampunkan dosa org yg bertahajjud tadi.."

Kita sepatutnya tidak mensia-siakan sisa-sisa bulan ramadhan yg tinggal ini...gunakanlah sebaik mungkin...bangunlah untuk bersolat tahajjud, berdoa supaya Allah mengampunkan dosa kita sama ada yang telah dilakukan ataupun yg belum dilakukan...berdoa supaya, kita dimurahkan rezeki yg halal, diberikan taufik dan hidayah, ditempatkan bersama2 dgn org yg beriman...dan yang paling penting..jangan lupa berdoa supaya Allah mengampunkan dosa kedua2 ibubapa kita yg telah banyak berkorban untuk membesarkan kita...

hurmm..nak cerita panjang pun malas dh, baik kita muhasabah diri...pertingkatkan amal ibadah..yg penting ikhlas..=)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails