Sunday, September 5, 2010

Duit Raya


Selamat Hari Raya AidilFitri ..


Bila tibanya 1Syawal, teringat aku masa zaman kanak-kanak dulu. Selalunya pada pagi hari raya, aku dan twin dapat duit raya dari kedua-dua orang tuaku..Waktu tue masa sekolah rendah la...Tapi sekarang dah tak dapat lagi duit raya dari kedua-dua orang tuaku.
Aku masih teringat lagi kata-kata mak aku...duit raya yang mak bagi ni jangan beli mercun...simpan buat p sekolah...Tapi biasa la, bila jumpa kawan-kawan...pesanan mak ka, abah ka, semua aku lupa...Aku p jugak beli mercun kat kedai yang paling dekat ngan rumah aku tue...Kedai Leh.
Tapi paling best, masa sebelum aku p beli mercun tue aku ada bgtau kat kawan-kawan aku..tahun nie mercun yang bakar2 dah kena block...takde mercun bola, mercun ketupat dan mercun2 lain...tapi yang ada jual kat kedai leh tue mercun BooM..Bunyi ala2 katak menyanyi jer..
Mercun Boom nie dibuat menggunakan soda dan air gas, so..efect bunyi dia mcm orang ketuk gedang...sangat perlahan...tp dh kawan2 nie dok ajak p beli mercun, aku p pun beli jugak la...hahhaha..
Semua tue dh jadi kenangan, sekarang aku dh dewasa dh tak main mercun dah..bukan sebab takde duit nak beli, tapi mercun berbahaya. Gerun jugak bila tengok kejadian yang kat Terengganu tue...Bila bapa jadi agen buat mercun, anak meletop jadi mangsa. Kesian kan, kecil2 dh jadi mangsa mercun buatan sendiri. Oleh itu, kawan-2 yang masih lagi ada tangan, kaki yang sempurna, elakkan bermain mercun.
Kalau korang nak main jugak, p main jauh2 jgn dok main dekat dengan aku...Bila aku cakap jangan main, korang nak main, bila aku beri nasihat, korang tak nak dengar, tapi bila korang jadi mangsa..baru la nak sedar..sorry dh terlambat.
So, di hari raya nie, baik korang jaga diri masing-masing, jangan dok main mercun..duit raya simpan buat p sekolah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails